Ποια είναι η δομή μιας έκθεσης; Οδηγός για Β΄δημοτικού



O μεγάλος μας γιος είναι Β δημοτικού φέτος. Στο σχολείο είναι επιμελής μαθητής, κάθε τι καινούργιο που μαθαίνουν στο σχολείο, ζορίζεται τις πρώτες μέρες αλλά μετά είναι όλα εντάξει.  Φέτος η δασκάλα μας, έχει εμβαθύνει λίγο πιο πολύ στο θέμα της έκθεσης, Πέρυσι μπορεί να ήταν το θέμα γενικό και τα παιδιά να έγραφαν μια πρόταση,  άντε το πολύ μια παράγραφο, φέτος έχουν ανέβει επίπεδο δυσκολίας.
Την εβδομάδα που μας πέρασε ζήτησε από τα παιδιά να γράψουν μια έκθεση για την αίθουσα, για το δωμάτιο τους, για την σχολική τους τσάντα, για το ποδήλατο.
Βρήκα από διάφορα βιβλία κάποιον οδηγό , πώς να αποτυπώσει το παιδί μια έκθεση, πώς να τον βοηθήσει και να εκφράσει σωστά τις γνώσεις τους και τις εμπειρίες του μέσα από το γραπτό λόγο. Ο οδηγός θα βοηθήσει να   μάθουν   να αξιοποιούν νέες πληροφορίες, να σκέφτονται και να προβληματίζονται. Γενικά να μπορέσουν να αναπτύξουν θέματα έκθεσης με σχεδιαγράμματα  και οδηγούς

Η δομή οποιαδήποτε έκθεσης είναι συγκεκριμένη. Η δομή έκθεσης αποτελείται από τρία μέρη
Πρόλογος
Κυρίως μέρος
Επίλογος

Ο ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Αποτελεί την εισαγωγή  και  μας προετοιμάζει ή μας κατατοπίζει γι αυτό που θα μιλήσουμε παρακάτω
Επειδή πρέπει να εντυπωσιάσει και να κεντρίσει το ενδιαφέρον γι αυτό ο πρόλογος πρέπει να είναι απλός και σύντομος.
Η έκταση του να είναι μικρότερη φυσικά από το κυρίως μέρος, και να έχει άμεση σχέση με το θέμα που θα αναπτύξουμε παρακάτω

ΚΥΡΙΟΣ ΜΕΡΟΣ
Πρέπει να είναι μεγαλύτερο και σημαντικότερο της έκθεσης . Στην ουσία περιλαμβάνει την ανάπτυξη των σκέψεων μας,  γενικά πριν από την σύνταξη , πρέπει να κάνουμε ένα προσχέδιο. Τι και πως θα το γράψουμε αυτό που θέλουμε. Φυσικά δεν ξεφεύγουμε από το θέμα και ούτε πρέπει να γράφουμε άσχετα θέματα
Να αποφεύγουμε τις επαναλήψεις γιατί πολλές φορές κουράζουν. Οι σκέψεις πρέπει να έχουν μια λογική σειρά .Γενικά οι προτάσεις  πρέπει να είναι μικρές απλές και κατανοητές και να δίνουν ένα πλήρες νόημα

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Αποτελεί το κλείσιμο της έκθεσης . Είναι πολύ σημαντικός. Είναι η τελευταία εντύπωση που πρέπει να αφήσουμε. Να είναι απλός και σύντομος. Στον επίλογο γράφουμε το γενικό συμπέρασμα, από όλα αναφέρθηκαν. Γράφουμε την σκέψη μας τα συναισθήματα μας και ίσως και την ευχή μας .

Πάμε να πούμε γενικές οδηγίες για την έκθεση

·          Δεν ξεχνάμε να αφήνουμε παραγράφους
·          Προσέχουμε να μην κάνουμε ορθογραφικά λάθη
·          Κάνουμε μικρές και όμορφες προτάσεις
·          Κάνουμε ωραία και καθαρά γράμματα για να φαίνεται όμορφο το γραπτό μας
·          Προσέχουμε να βάζουμε σωστά τα σημεία στίξης
·          Τέλος αφού τελειώσουμε διαβάζουμε και ξανά διαβάζουμε την έκθεση με προσοχή.


Ενδεικτικά, για να αναπτύξουμε το θέμα
«η τσάντα μου» χρησιμοποιήσαμε το παρακάτω σχεδιάγραμμα:

1)     Πότε και ποιος σου την πήρε την τσάντα
2)     Περιγραφή της τσάντας εξωτερικά
3)     Περιγραφή της τσάντας εσωτερικά
4)     Η χρησιμότητα της τσάντας μου
5)     Ποια είναι η σημασία της τσάντας μου
6)     Τι αισθάνομαι
7)     Γιατί αγαπώ την τσάντα μου


Ενδεικτικά για να αναπτύξουμε το θέμα
<<το δωμάτιο μου>> Χρησιμοποιήσαμε το παρακάτω σχεδιάγραμμα


  • ·          Που βρίσκεται το δωμάτιο μου.
  • ·          Το μοιράζομαι το δωμάτιο ή είμαι μόνος μου
  • ·          Περιγραφή του δωματίου, σχήμα χρώμα, αντικείμενα
  • ·          Τι κάνω στο δωμάτιο μου
  • ·          Πως αισθάνομαι στο δωμάτιο μου;
  • ·          Θα ήθελα να ήταν διαφορετικό;
·          Χρήσιμες λέξεις που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε είναι
Φωτεινό, σκοτεινό, ευρύχωρο, ζεστό, μικρό, καθαρό, αριστερά, δεξιά, ψηλά, παντού


Θέμα: «Ο φίλος μου»

1.     Ποιος είναι ο φίλος σου (όνομα, ασχολία του)
2.     Ποια είναι η εξωτερική του εμφάνιση (ψηλός, κοντός, ξανθός, μελαχρινός, πόσων χρονών είναι, πώς ντύνεται)
3.     Το εσωτερικό του (προτερήματα, ελαττώματα, αρετές που έχει, ιδιοτροπίες, προτιμήσεις, κ.τ.λ.)
4.     Πόσο καιρό έχετε δεσμό;
5.     Πώς πρωτογνωριστήκατε και πιάσατε φιλία;
6.     Πώς περνάς την ώρα σου μαζί του;
7.     Τι σχεδιάζει για το μέλλον του ο φίλος σου;
8.     Τι αισθάνεσαι εσύ και πώς βλέπεις το φίλο σου;
9.     Πώς τον βλέπουν και τι λένε οι άλλοι;
10.   Έχεις παραδείγματα φίλων από την Ιστορία; Γράψε τα.
11.   Πώς βλέπεις τη φιλία γενικότερα, είναι χρήσιμη και σε τι ωφελεί τους ανθρώπους;




Σας δείχνουμε ενδεικτικά την έκθεση του γιου μου για το δωμάτιο μου

((Το δωμάτιο μου βρίσκεται ανάμεσα στο υπνοδωμάτιο και την τουαλέτα
Είναι μεγάλο και το μοιράζομαι με τον αδερφό μου
Οι τοίχοι είναι πράσινο και έχουν πολλές αφίσες από την αγαπημένη μου ομάδα.
Στο ταβάνι υπάρχουν πολλά φωσφωριζέ αστεράκια
Μέσα στο δωμάτιο, υπάρχουν δυο βιβλιοθήκες, με πολλά παιδικά βιβλία, δυο ντουλάπες, μια συρταριέρα και ένα γραφείο.
Στο δωμάτιο μου αρέσει να διαβάζω και να χαλαρώνω.
Θα ήθελα να είχα το δικό μου δωμάτιο στα αγαπημένα μου χρώματα))


Καλή επιτυχία


Δεν υπάρχουν σχόλια

Δημοσίευση σχολίου